5 x ontspannen tijdens deze lockdown dagen

Tijd voor jezelf maken tijdens Corona

Corona houdt ons allemaal op een bepaalde manier bezig. Ondernemers die hun deuren hebben moeten sluiten, mensen die hun baan verloren zijn, patiënten die niet langer welkom zijn in het ziekenhuis of onderaan worden geplaatst op een wachtlijst, het verliezen van dierbaren, het niet kunnen zien/knuffelen van dierbaren, maar ook het sluiten van de scholen hakt er voor veel mensen in. Ouders die niet alleen samen thuis moeten werken, maar in diezelfde tijd ook nog één of meerdere kinderen les moeten geven.

Ontspannen hoe moet dat eigenlijk?

Het is dus voor iedereen een tijd waarin het belangrijk is goed voor jezelf te zorgen en ook genoeg rust te creëren voor jezelf. Ik ga niet liegen, ik schrijf deze blog ook een beetje in eigen belang. Jeetje wat vind ik het moeilijk om goed naar mijzelf te luisteren, om genoeg rust te nemen en te ontspannen. Want hoe doe je dat eigenlijk ontspannen? Na een bezoekje aan een psycholoog en meerdere fysio behandelingen werd duidelijk dat mijn lijf bom vol stress staat en ik mijzelf maandenlang voorbij gelopen ben. Niet alleen door Corona in mijn geval maar vooral door de moeizame eerste maanden van Perr.

Ontspannen was een woord wat niet meer in mijn woordenboek voorkwam. Het is echt iets wat ik nu opnieuw moet gaan leren. In de afgelopen weken probeer ik dan ook elke avond wat ontspannends te doen. Hieronder wat tips van mij:

Tip 1: Genieten van een ontspannend bad met magnesium

Deze tip kreeg ik van mijn manueel therapeut. Ik ging voorheen best vaak in bad, maar inmiddels dook ik liever doodop mijn bed in dan dat ik nog tijd nam voor een bad. Zonde want onze nieuwe badkamer heeft zo een mooi groot bad!

Hij gaf de tip om een lekker warm bad te pakken met magnesium vlokken. Mijn buurvrouw had nog een pot staan en dat heb ik in bad gedaan. Het werkt ontspannend op je spieren en daarnaast lijkt het wel of je er meer energie van krijgt. Hij raadde aan om dit 2x in de week te doen en het lijkt wel echt wat te doen met mijn lichaam. Ik heb inmiddels groot verpakkingen ingeslagen en probeer het twee keer in de week vol te houden. Soms met een goed boek, de andere keer met een serie of een tijdschrift.

Tip 2: Strijken

Oké dit klinkt misschien wel heel duf, maar ik ben een beetje van strijken gaan houden. Ik had er echt een gruwelijke hekel aan. Maar ik zie het nu wel als een vorm van ontspanning. Soms met een serie aan, soms een ontspannend muziekje of een belletje naar een vriendin of mijn moeder. Het is maar net waar ik zin in heb. Ook doe ik het wel eens overdag samen met mijn dochtertje. Zij zit dan lekker te spelen in de tuinkamer en ik ben op mijn gemakje de was aan het wegwerken. Als ik eenmaal klaar ben geeft het telkens weer een heel voldaan en opgeruimd gevoel. Zowel in mijn huis als in mijn hoofd.

Tip 3: Pyjama dagjes

Ik heb de mazzel dat ik parttime werk en dat mijn dochtertje nog niet naar school hoeft. Op sommige vrije dagen houden wij dus lekker een pyjamadag. Ook al is het door de weeks, het maakt toch niets uit nu tijdens corona is er niemand (oké behalve onze postbode haha) die je ziet. We ontbijten op ons gemakje, lezen boekjes, knutselen, kijken een filmpje, doen een middagdutje, bakken een cake enz. en dat alles in pyjama.

Ondanks dat niemand je ziet is het wel leuk om dan een leuke pyjama aan te doen. Een die lekker zit, maar ook een die er leuk uitziet. De onderstaande pyjama’s komen van LASCANA.

Pyjama dag - ontspannen tijdens de lockdown

Van links naar rechts: Lascana Playsuit met kanten zoom in roze € 29,95 (ook in zwart beschikbaar) | Pyjama Tommy Hilfiger € 69,00 | Lascana Pyjama € 49,99 | Pyjama Tommy Hilfiger € 69,90 | vivance collection nachthemd € 34,99.

En zeg toch eerlijk sommige van de bovenstaande zien er niet eens uit als pyjama’s. Het nachthemd op rechts zou je zo ook gewoon als jurk aan kunnen trekken 😉 .

Tip 4: Lange wandeling (met de hond)

Nog een tip van zowel fysio als psycholoog. Alleen gaan wandelen. Met of zonder hond dat mag dan wel, maar niet met iemand anders erbij (ook geen kind in de draagzak bijvoorbeeld). Elke dag minimaal een half uur achter elkaar. Het is niet alleen goed om je hoofd leeg te krijgen, het is ook goed om weer wat conditie op te bouwen en daarmee meer energie te krijgen. Het lukt mij niet elke dag, maar probeer het wel zo vaak mogelijk te doen. Mijn valkuil is echt het weer. Als het slecht weer is ben ik niet vooruit te branden en heb ik vaak geen zin om naar buiten te gaan. Dan is het hebben van een hond toch wel een must als stok achter de deur.

Tip 5: Elektrische deken aan en lezen.

Ik heb het altijd koud en daardoor vind ik het heerlijk om in de winter gebruik te maken van een elektrische deken. Mijn avondritueel: ik zet mijn elektrische deken aan, ga een rondje lopen met de hond en maak mij klaar voor bed. Dan is mijn bed in de tussentijd helemaal opgewarmd en kan ik nog lezen tot ik in slaap val. Soms lukt het mij niet goed om een boek te lezen omdat mijn gedachte snel afgeleid zijn. Dan pak ik er een tijdschrift bij om toch even offline te zijn en mijn hoofd rustig te krijgen voor het slapen.

Ik hoop dat je iets aan mijn tips hebt. Er zijn nog tal andere dingen die ik doe om mijn gedachten te verzetten: plak/fotoboek maken van de kinderen, puzzelen, tekenen, een poppenhuis opknappen etc. In ieder geval allemaal creatieve dingen waarmee ik mijn hoofd probeer leeg te krijgen. Wat helpt jou om te ontspannen?

Vind je dit een leuke blog? Pin hem gerust op Pinterest!

5x ontspannen tijdens deze lockdown dagen

 

2 Reacties

  1. 3 februari 2021 / 21:29

    Heerlijk! Vooral wandelen en lezen doe ik ook graag. Strijken vind ik echt vreselijk.
    Jenn onlangs geplaatst…Bootc(r)amp!My Profile

    • 8 februari 2021 / 12:13

      Haha dat snap ik hoor. Ik vond het vroeger ook verschrikkelijk. Maar nu geeft het op een of andere manier toch een soort rust. Misschien omdat dat ook het enige moment is dat mijn dochtertje me even met “rust” laat en zelf lekker gaat spelen haha.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.