Gelezen tijdens mijn vakantie + winactie

Boeken reviews

Tijdens mijn vakantie afgelopen november heb ik heerlijk kunnen lezen. Ik vind het ook echt het lekkerst lezen in bed of tijdens mijn vakantie. Vandaag daarom welke boeken ik las tijdens mijn vakantie, wat ik ervan vond en speciaal voor jullie een winactie.

Grijs gebied van Marion Pauw

Dit boek kreeg je cadeau bij de maand van het spannende boek. Ik heb vaker boeken gelezen van Marion Pauw (onder andere jetset) en dat vond ik echt leuke boeken! Dit boekje, ja zo kun je het noemen wat het is slechts 94 paginas, had ik binnen een dag uit. Het gaat over:

Naomi fietst in het nachtelijke Amsterdam van haar werk naar huis, wanneer ze onder een viaduct vanachter wordt vastgegrepen. De dader, een man met ijzingwekkend lichte ogen, randt haar op een verschrikkelijke en gewelddadige manier aan. Er is één getuige: een man, die vanaf zijn balkon toekijkt. Waarom grijpt hij niet in? Grijs gebied vertelt niet alleen over de jacht naar de dader van een gruwelijk misdrijf, het is ook een zoektocht naar de drijfveren van de mens; dader, slachtoffer of getuige.

Het verhaal is kort en daardoor zullen sommige mensen misschien vinden dat het té kort is. Ik vond het juist heerlijk om tussendoor te lezen. Het is knap dat ze in een kort boek als deze de personen zo goed heeft uit kunnen werken. Een spannend boek met een verrassend einde.

goedgoedgoedgoedster leeg

Paaz van Myrthe van der Meer

Toen ik een tijd geleden een wishlist van mijn boeken online zetten reageerde Debby dat ze dat boek had liggen en ze hem graag naar me op wilde sturen. Ze kwam er zelf niet doorheen en was benieuwd of het mij wel lukte. Waar gaat het boek over?

Als Emma van de ene op de andere dag opgenomen wordt op de paaz, weet ze één ding zeker: hier is een fout gemaakt. Ze heeft namelijk een leuke baan, een geweldige vriend en een goed leven, dus dat ze dood wil kan dan toch geen probleem zijn? Het is het begin van Emmas zoektocht door de absurde wereld van de psychiatrische kliniek met al haar regels, pillen en diagnoses een zoektocht naar de uitgang, maar boven alles een zoektocht naar zichzelf. Tijdens haar reis langs vreemde patiënten en nog vreemdere therapeuten, depressieve kerstballen en onverwachte vriendschappen, begint Emma te beseffen dat ze hier niet voor niets zit, en dat zij de enige is die kan bepalen of, maar vooral ook hoe ze ooit de paaz weer verlaat.

Toen het boek binnenkwam ben ik er gelijk in begonnen. Het las lekker weg dat is zeker waar. Tot ik op een pagina of 200 was. Toen blokkerde het. Of het kwam doordat het té dichtbij kwam en ik ervan in de war raakte, of het boek te verwarrend voor me werd, ik weet het niet. Ik heb hem weggelegd en was ondertussen begonnen met andere boeken. Voor op vakantie heb ik hem toch meegenomen ik moest hem toch ooit uitlezen?! Na twee andere boeken gelezen te hebben, ben ik er weer in begonnen. Het heeft even geduurd en ik moet eerlijk bekennen dat ik tussen blz 200-250 doorgelezen heb maar het niet echt goed binnen kwam. Ik was het echt even kwijt maar na die bladzijdes ging het weer beter. Het boek las ik daarna snel uit.

Het boek is herkenbaar. Soms iets té herkenbaar waardoor het echt te dichtbij kwam. Het was te confronterend. Het is goed geschreven en je merkt echt dat ze dit zelf meegemaakt moet hebben. Als je nooit zoiets gehad hebt is het lastig om zo de spijker op de kop te slaan. Sommige stukken heb ik echt door heen moeten lezen en andere stukken vloog ik doorheen. Af en toe vond ik het boek een beetje verwarrend maar het is zeker de moeite waard als je nou echt wil weten wat er door een depressief iemand heen gaat. Paaz heeft een vervolg genaamd up. In eerste instantie toen ik vast zat dacht ik niet dat ik dit zou willen lezen maar door de intro van up aan het einde van het boek ben ik toch nieuwsgierig geworden.

goedgoedgoedgoedster leeg

Viva Espana van Linda van Rijn

Mijn eerste kennismaking met de boeken van Linda van Rijn was op de Boekenbeurs in Ahoy. In deze outlet lagen echt mega veel boeken van haar voor een klein bedrag. Ik besloot om er een aantal mee te nemen. Viva Espana is het 4de boek wat ik van haar gelezen heb. Waar gaat dit boek over?

Anne geniet volop van haar relaxte leven als makelaar aan de Spaanse Costa. Een gruwelijke vondst in een van de villa’s zet alles op zijn kop… Anne Verhulst geniet met volle teugen van haar leven in Spanje, waar ze werkt op een makelaars- en verhuurkantoor van luxe vakantievilla’s. Het warme klimaat, de zon, de zee en natuurlijk Daniel maken haar leven perfect. Haar Spaanse vriend overlaadt haar met passie, aandacht en de meest uitbundige cadeaus. Hij is een schril contrast met haar nieuwe baas, de zoon van Henk Bleiswijk, die het kantoor van zijn vader heeft overgenomen. Als Anne op een dag de gehandicapte dochter van haar voormalige baas in een van de villa’s vindt, vastgebonden en onder het bloed, is het over met haar zorgeloze leventje. De misselijke actie lijkt een waarschuwing te zijn, maar waarvoor? Als ook het kantoor overhoop wordt gehaald en Anne merkt dat ze wordt gevolgd, wordt ze echt bang. Waarom hebben de criminelen het juist op haar voorzien?

Ik vind haar boeken altijd lekker weglezen en zeker een aanrader voor op vakantie. Ook dit boek is een aanrader. Het leest lekker weg, is ondanks dat het wel een beetje voorspelbaar is toch erg spannend. Linda van Rijn is een van mijn favoriete schrijfsters en je kunt haar boeken een beetje vergelijken met die van Susanne Vermeer (ps). Vind je haar boeken lekker lezen, dan is Linda van Rijn ook zeker wat voor je!

goedgoedgoedgoedster leeg

Niet te filmen

Het eerst YA boek van Sophie Kinsella. Ik had deze ook op mijn wishlist staan en ik was zo benieuwd. De losse boeken van Sophie Kinsella vind ik vaak nog leuker dan de Shopaholic serie. Dit boek gaat over:

Een angststoornis maakt het dagelijks leven van de veertienjarige Audrey behoorlijk lastig. Ze heeft baat bij de gesprekken met haar psycholoog, maar ze komt pas echt tot bloei wanneer ze Linus ontmoet, een teamgenoot van haar oudere broer. Linus snapt haar. Audrey kan met hem over haar angsten praten zoals ze dat nog nooit met iemand anders heeft kunnen doen. Sophie Kinsella schreef een inspirerende jeugdroman waarin vriendschap, romantiek en humor de weg naar herstel zijn voor een meisje dat te kampen heeft met fobieën. Ze wordt daarbij geholpen – en soms gehinderd – door haar chaotische familieleden.

Het leest lekker weg dat zeker maar ik heb me continu tijdens dit boek afgevraagd wat er nou gebeurd is waardoor Audrey zo is geworden. Wat is er met die meiden onderling gebeurd waardoor ze geworden is zoals ze nu is? Ze hebben het er regelmatig over maar nooit komt er nou echt naar boven wat er gebeurd is. Ik vind daarbij de personages niet goed genoeg uitgewerkt, wat wellicht ook wel komt door het (voor mij) ontbreken van een stukje informatie.  Het is een mooi boek om te lezen, maar eerlijk is eerlijk ik vond dit geen typische Sophie. Ik heb er niet regelmatig om moeten lachen,  de grappen vond ik persoonlijk iets te geforceerd over komen. Toch zijn de recensies over het algemeen goed over dit boek dus wellicht was het gewoon niks voor mij.

goedgoedgoedster leegster leeg

Winactie

Omdat geluk zich vermenigvuldigd als je het deelt heb ik de volgende winactie voor jullie. Paaz heb ik van Debby gekregen en dat vond ik zo een mooi gebaar. Ik heb besloten om twee van de bovenstaande gelezen boeken weg te geven aan mijn lezers. Paaz is ondertussen doorgespeeld naar een van mijn collega’s en gaat daarna weer door naar een vriendin. Ook Grijs gebied heeft een nieuw onderkomen gekregen. Viva Espana en Niet te filmen nog niet. Ik zou daar graag twee van jullie blij mee maken. Hoe kun je mee doen?!  Je hoeft er maar een ding voor te doen en dat is reageren met een geldig e-mailadres en aangeven voor welk van de twee boeken je in aanmerking wilt komen. De winactie loopt deze week. Op zondag 13 december ga ik de winnaar bekend maken.

Ik zou het leuk vinden als je me volgt. Geen verplichting voor de winactie! Je kunt me volgen via Bloglovin, Instagram & Facebook.

Lees jij ook graag tijdens je vakantie?