On Life Anna Nooshin | Boek review

Een tijd geleden stelde ik een boeken wishlist op. Een van de boeken die hierop stond was het nieuwste boek van Anna Nooshin: On Life. Ik reserveerde dit boek eind mei en afgelopen donderdag viel hij op de deurmat! Toen ik een foto van dit boek op instagram plaatste kreeg ik daar direct een hoop reacties op. Voornamelijk de vraag of ik er een review over ging schrijven. U vraagt wij draaien en dus review ik vandaag dit boek!

On Life van Anna Nooshin

Anna Nooshin On Life | ReviewAnna Nooshin On Life | Review
Een nieuw boek van Anna Nooshin. Leuk, maar waar gaat het over? Op de achterkant van het boek staat het volgende:

Na de succesvolle bestseller On Top is er nu On Life, waarin Anna Nooshin een geheel nieuwe kant van zichzelf laat zien. In On Life gaat Anna in gesprek met inspirerende mensen die het dichts bij haar staan. Ook geeft ze antwoorden op vragen die haar het meest worden gesteld over fashion, beauty en reizen. Je leert haar nóg beter kennen. Met haar moeder bespreekt ze uitgebreid hun vlucht uit Iran en die impact die dat heeft gehad. Ook komen haar beste vriendinnen en vriend aan het woord en vertellen over hun leven met Anna. Met Anna’s open en eerlijke inzichten laat ze vooral zien dat geen droom te hoog gegrepen is en dat het ontdekken van je eigen stijl niet alleen over mode gaat, maar een manier is om jezelf te vinden. Geïllustreerd met veel intieme ‘never-before-seen’-polaroids en prachtige portretten van Anna met haar loved ones deelt Anna haar leven met jou.

De extra aanvulling die bol.com hierop geeft is het volgende:
Eerlijk en authentiek als altijd laat Anna zien hoe ook jij je dromen waar kunt maken. Je wordt daarbij uitgedaagd om voor jezelf op te schrijven welke doelen je wilt bereiken en wat er op jouw bucketlist moet staan.

Sneak Peak | On Life Anna Nooshin

ANNA : Maar hoe ontwikkelt iemand nou een eigen stijl?
NICOLE : Dat is een moeilijke vraag. Ik denk door veel dingen uit te proberen, goed om je heen te kijken en aan te voelen of een trend bij je past of niet. Persoonlijk style creëer je door er niet te veel over na te denken. Als je klakkeloos trends gaat volgen werkt het niet. Je moet ontdekken waar jij je prettig bij voelt en dan straal je dat ook uit.

Mijn mening over On Life

Ik was echt super benieuwd naar dit boek. Vooral de omschrijving die bij bol.com stond sprak mij erg aan. Zoals ik in mijn wishlist artikel aangaf: Ik hoop met dit boek weer net zo veel ideeën en inspiratie te krijgen als met haar eerste boek! Ook was ik super nieuwsgierig naar de uitdaging om doelen voor jezelf te stellen en het samenstellen van een bucketlist. Nou bol.com haal die extra aanvulling er maar snel vanaf! Geen van de uitdagingen/doelen of bucketlist is ook maar een keer voorgevallen in het boek.

Anna Nooshin On Top & On Life Anna Nooshin On Top & On Life

Mijn eerste indruk van dit boek was dat het erg klein was. Toen ik het bestelde dacht ik dat het ongeveer even groot en even dik zou zijn als On Top.  Wellicht is dat mijn eigen inschattingsfout geweest of heb ik niet goed opgelet maar gezien de prijs had ik totaal niet verwacht dat het zo’n klein boekje zou zijn. Op de bovenstaande foto’s kun je het verschil zien tussen de twee boeken. On Top kost € 20,00 en On Life kost € 15,00. Het viel me dus al een beetje tegen voor ik aan het boek begonnen was.

Als je begint met lezen merk je al snel dat het niet alleen maar een verhaal is. Elk hoofdstuk begint met een stukje van Anna over het onderwerp van dat hoofdstuk. Daarna is er een interview met een persoon die dichtbij haar staat. Dit kan haar vriend, haar moeder, haar zus maar ook haar visagiste of een bevriende top stylist zijn. Ze stelt in het interview meest gestelde vragen over dat onderwerp en ook veel vragen over haarzelf. Of ze veel veranderd is in de afgelopen tijd, wat haar beste en slechtste eigenschappen zijn etc. Daarna komt afhankelijk van met wie ze in gesprek is een favorieten lijstje of een tip (bijv. hoe stel je je basisgarderobe samen). Deze indeling maakt het makkelijk leesbaar, maar op een gegeven moment wordt het wel heel erg eentonig. Veel van de antwoorden die de dierbaren geven op dezelfde soort vragen die terug komen zijn gelijkwaardig.

On Life Anna Nooshin -1 binnenkant On Life Anna Nooshin -1 binnenkant

Persoonlijk vond ik dit boek niet inspirerend. Ik heb een beetje het idee alsof ik veel van hetzelfde lees en er komen ook regelmatig dingen terug die in On Top ook besproken zijn. Ze gaat iets dieper in op de stof ook omdat ze het vanuit een andere invalshoek benaderd. Dat is leuk om te lezen maar geen must. Ben je echt super fan van Anna Nooshin en wil je nóg meer over haar weten, dat is dit boekje leuk voor erbij. Ik zou er niet te veel van verwachten in ieder geval. De polaroids tussendoor zijn leuk, maar ik heb niet het idee dat het echt wat toevoegt. Wil je dit boek zelf ook gaan lezen, raad ik je aan om hem niet achter elkaar uit te lezen maar elke keer een hoofdstuk te pakken. Op die manier voelt het meer als een interview in een tijdschrift en gaat het denk ik minder vervelen.

Mijn mening over dit boek is dus niet al te best. Misschien had ik er meer van verwacht, ook door de omschrijving die bol.com meegegeven heeft. Het kan ook zijn dat ik gewoon al verder in mijn ontwikkeling ben. Vorig jaar was ik nog erg onzeker en zat ik nog niet zo lekker in mijn vel als nu. Ik heb toen heel veel uit het boek gehaald. Soortgelijke tips geeft ze ook dit keer in haar boek, vaak tussen de regels door, maar dit zijn voor mij nu dingen wat ik al weet en ondertussen beheers.

On Life is te bestellen bij de boekhandel en online winkels voor een prijs van € 15,00

Heb jij On Life al gelezen?