Persoonlijk | Even terug naar de basis

De afgelopen periode is het wat rustiger op mijn blog en social media. Ik voelde dat het niet zo lekker ging en daarom ga ik even terug naar de basis. In deze blog vertel ik je er wat meer over. Wat zijn mijn angsten en hoe ga ik dan terug naar de basis?

Bang voor een terugval?

Zoals jullie misschien wel weten heb ik ooit een depressie gehad en ben ik daarom oorspronkelijk met deze blog begonnen. Mijn depressie heeft mij dingen geleerd waar ik erg dankbaar voor ben. Iets wat zowel een nadeel als een voordeel is, is dat je weet hoe het voelt om af te glijden. Als ik ook maar een beetje dat gevoel heb, raak ik lichtelijk in paniek. Bang voor een eventuele terugval.

Afgelopen tijd merkte ik dat ik weer wat trekjes begon te vertonen vanuit die depressieve periode. Ik merk dat ik heel veel dingen vergeet, niks normaal kan onthouden, heel snel in de stress raak, ik heel snel vermoeid/overprikkeld ben en dat ik warrig ben en soms geen overzicht meer heb. Dat is iets wat mij angstig maakt. Gelukkig heb ik in de afgelopen jaren geleerd hoe ik dit aan moet pakken.

depressie bedankt

Terug naar de basis

Ik noem het terug naar de basis. Allereerst is het belangrijk om veel rust te nemen en niet te veel te willen. Hieronder heb ik tien pijlers opgeschreven waar ik mij aan probeer te houden.

  1. Niet te veel afspraken maken
  2. Minderen met social media
  3. Pak er eens en boek bij
  4. Veel wandelen
  5. Niks MOET
  6. Meer nee zeggen
  7. Creatieve dingen gaan doen
  8. Werk je lijstjes af, maar leg hier geen druk op
  9. Emoties toestaan
  10. Lief zijn voor jezelf

Het eraan houden is niet altijd even makkelijk, zo merkte ik dat ik vandaag weer veel te veel had gepland in mijn gedachten waardoor ik continue achter de feiten aanliep. Dat gevoel alleen al is zo naar en dan weet ik weer waarom ik minder afspraken moet maken.

Het minderen met social media gaat nu eigenlijk wel goed. Ik kijk nog wel, like nog een beetje en comment hier en daar wat. Ook post ik heel af en toe wat, maar vind 9 van de 10 keer dat mijn posts niet de moeite waard zijn. Ik wil wel echt wat te vertellen hebben als ik iets plaats en niet plaatsen om maar zichtbaar te zijn als je snapt wat ik bedoel.

De laatste paar weken pak ik er sneller een boek bij of maak ik een wandeling maken met Mimi en Zoë. Dat laatste doe ik altijd wel regelmatig en is heerlijk. Ik gebruik soms ook weer mijn wandel meditatie als ik erg gestrest ben, dat helpt meteen om rustiger te worden.

Daarnaast heb ik mijn hobby kinderkleding naaien weer opgepakt. Het is zo leuk dat je iets moois kunt creëren en dat je het dan uiteindelijk aanziet bij je kind. Dan heeft het naaien ook echt een doel. Het is ook leuk te zien dat ik met elk project weer wat leer en er steeds iets beter in wordt. Ik heb de afgelopen periode leggings gemaakt, haarbanden, een jurk en een pietenmuts. Mocht je nog een leuk patroon hebben laat het mij gerust weten!

Als laatste puntje wil ik lief zijn voor jezelf even aankaarten. Ik vind dit zelf zo belangrijk en het is iets wat bij mij altijd hoog in het vaandel staat. Ik ben soms best streng voor mijzelf, maar met dit in mijn achterhoofd is het toch een stuk makkelijker. Gun jezelf dat middagslaapje, gun jezelf de rust, gun jezelf de tijd om iets te verwerken, gun jezelf dat avondje op de bank of juist dat avondje sporten. Het maakt het leven zoveel makkelijker.

Wat zijn jouw angsten? En welke manieren gebruik jij om weer even terug te gaan naar de basis?

16 Reacties

  1. Yvonne
    14 november 2018 / 06:58

    Wat goed dat je de signalen oppikt en er ook naar weet te handelen. Mijn angst is om weer overspannen te raken. Als ik merk dat mijn hoofd te vol raakt ga ik mijn agenda leeg maken en creatieve dingen doen. Dat helpt mij erg goed.

  2. 14 november 2018 / 07:36

    Ik slik medicatie om mijn emoties te handelen. Ik merk het meteen als ik ze vergeet en dan heb ik precies hetzelfde qua symptomen. Dus pilletjes braaf slikken.
    Ik ben door ervaring ook wat alerter geworden.
    Nu moet ik zeggen dat het omslaan van het weer echt veel doet bij mij en waar ik nu in getuimeld ben is koopdrang, oeps! Gelukkig merkte ik het op, maar om er mee te stoppen is nog een tweede.
    Sonja Van de Sande onlangs geplaatst…Bernard Cassiere, EE crème l’orange sanguineMy Profile

  3. 14 november 2018 / 09:52

    Ik merk dat zodra ik heerlijk in een boek duik, ik totaal ontspan. Dat is dus echt mijn remedie tegen stress.

  4. Natascha - Beautyopinie
    14 november 2018 / 09:54

    Who meissie, ik wist dit helemaal niet. Stuur je even een priveberichtje!

  5. Jouvence
    14 november 2018 / 10:22

    Ik kan me voorstellen dat je er angstig van wordt, wel goed dat je de signalen op tijd herkent!

  6. 14 november 2018 / 12:26

    Dit is zo ontzettend herkenbaar. Ik heb na meerdere depressies inmiddels ook een burn-out te pakken en snap dan ook volledig wat je bedoelt met bang zijn om weer terug te vallen. Goed dat je bewust een stapje terug zet: dat is soms gewoon echt nodig.
    Irina onlangs geplaatst…Shoppen in Londen: de beste tipsMy Profile

  7. Marjon
    14 november 2018 / 17:02

    Goed les dat je dat herkent! Maar je bent ook pas moeder, ik vergat toen ook om de haverklap alles en nu af en toe nog steeds… 😘😘😘

  8. 14 november 2018 / 18:34

    Om jezelf denken is beter dan toch geforceerd online zijn. Lijkt me heel vervelend dat je dit voelt, maar ook wel weer goed dat je op tijd handelt. Dat heb ik met overspannen zijn. Dat was ik in 2010 en weet nog precies hoe het voelde en doe ook een stapje terug op het moment dat ik het weer naar beneden voel gaan. Hopelijk komt het niet zo ver. Denk om jezelf! x
    Mariska onlangs geplaatst…Maris, je straalt! Huisje, baantje en beestje(s)My Profile

  9. 14 november 2018 / 20:54

    Heel goed dat je direct met deze signalen aan de slag bent gegaan! Zo te lezen doe je er goed aan om op deze manier terug te gaan naar de basis. Alleen al minderen met social media en andere dingen zoeken waar je meer voldoening uit haalt, kan al heel waardevol zijn. Wat leuk ook dat je weer volop met kleding naaien aan de slag bent gegaan. Ik snap dat zo’n creatieve uitlaatklep heel fijn kan zijn.
    Ik ben zelf ook vaak wel bang voor een winterdipje, maar heb gelukkig ook in de loop der jaren wel ontdekt wat voor mij helpt om dat tegen te gaan. Voor mij helpt het bijvoorbeeld om de buitenlucht op te zoeken en om veel dingen met andere mensen te doen. Daar fleur ik meteen van op.
    Romy onlangs geplaatst…Kringloopvondsten #7 | Jurkjes, boeken & een mini-broekjeMy Profile

  10. 16 november 2018 / 10:37

    Wat goed dat je er gelijk op anticipeert! Ik hoop dat je je daardoor weer rustiger gaat voelen 🙂 Ik herken het uit mijn zwangerschap, toen ben ik de eerste maanden neerslachtig en depressief geweest. Het hielp mij toen ook om alles even ‘on hold’ te zetten en vooral lief te zijn voor mezelf. Kan me goed voorstellen dat je nu snel ingrijpt als je je weer die richting op voelt gaan. Zet ‘m op en take care!
    Karin onlangs geplaatst…Tips voor het inrichten van de babykamerMy Profile

  11. 17 november 2018 / 11:29

    Ik ontspan altijd bij een lange wandeling en door het lezen van boeken. Ik unplug ook regelmatig van social media, en dat bevalt me eeg goed om weer te genieten van al het moois om je heen.

  12. 21 november 2018 / 08:06

    Goed om te lezen dat je voor jezelf kiest. Is erg belangrijk. Ik vind sociale media verslavend. In het begin was het lastig om het los te laten.
    Sherry onlangs geplaatst…Urtekram reviewMy Profile

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.